دکتر حمید ارونقی / تزریقات زیبایی / تزریق بوتاکس / آیا می توانم در دوران بارداری یا شیردهی بوتاکس تزریق کنم؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

آیا می توانم در دوران بارداری یا شیردهی بوتاکس تزریق کنم؟

یکی از سوالات بسیار متداول در حوزه تزریقات بوتاکس این است که آیا می توان این تزریق را در دوران بارداری انجام داد یا خیر. در این مقاله سعی کرده ایم بسیاری از نکات مربوط به این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

تزریق بوتاکس

اخیرا بسیاری از افراد برای از بین بردن چین و چروک های صورت و نواقص آن از تزریق بوتاکس استفاده می کنند که این بوتاکس ها درمانی کم تهاجمی و محبوب در میان مردم می باشند. بوتاکس و ژل ها از محبوب ترین تزریق های زیبایی هستند زیرا استفاده از آن ها بی خطر بوده و نیازی به بیهوشی نیست. معمولا این تزریقات دارای عوارض جانبی خاصی نبوده و مراقبت های بعد از بوتاکس و نقاهت بعد از آن طولانی نمی باشد. تنها نکته ای که در تزریقات بوتاکس بسیار اهمیت دارد دوز تزریقی است که تاثیر فراوانی در نتیجه دارد. بوتاکس نوعی سم است که با تزریق در دوز مشخص می تواند سبب فلج شدن عضلات شده چین و چروک های پیشانی را کاهش دهد.

تزریق بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی

علی رقم این که تزریق بوتاکس یکی از کم خطر ترین روش های جوانسازی پوست می باشد اما با این حال توصیه می شود این تزریق در دوران بارداری و شیردهی انجام نشود. بنابراین اگر شما در دوران بارداری یا شیر دهی می باشید بهتر است از انجام تزریقات زیبایی خودداری کرده و انجام این کار را تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد به تعویق اندازید.

عده کمی از پزشکان می گویند تزریق بوتاکس برای زنان باردار یا شیرده ضرر ندارد و نمی تواند باعث آسیب به مادر یا جنین شود اما همه ی پزشکان می گویند بهتر است در این زمان کار هایی که دارای ریسک بوده و واجب نیستند، انجام نشود.

همچنین یکی از عواملی که ریسک تزریق بوتاکس را بالا می برد این است که این ماده روی نمونه های غیر انسانی آزمایش شده است و مشخص شده که نوزادان این نمونه های آزمایشی نا رس به دنیا آمده اند. البته نمی توان به طور دقیق گفت همین اتفاق بای انسان ها هم می افتد اما ممکن است چنین احتمالی وجود داشته باشد و کودک نارس شود. به همین دلیل توصیه می شود در این دوران هیچ گونه تزریقی به خصوص بوتاکس انجام نشود تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود، در صورتی که قبل از بارداری این تزریق انجام شده باشد بهتر است آن را تکرار نکنیم.

برای دوران شیردهی مادر نیز شرایط برابری وجود دارد زیرا در این دوران اگر بوتاکس تزریق شود ممکن است مانند بسیاری از دارو ها به شیر نوزاد وارد شده و از این طریق به بدن نوزاد منتقل شود. برای یافتن زمان مناسب برای تزریق بوتاکس پس از بارداری باید حتما با پزشک مشورت کنید.

خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

بوتاکس در کل دارای عوارض ختاصی نمی باشد فقط ممکن است فرد پس از تزریق شرایط زیر را داشته باشد:

  1. کبودی که به صورت موقت و نهایتا تا چند روز است.
  2. سردرد که به علت فشار در هنگام تزریق است و نهایتا تا 48 ساعت از بین می رود.
  3. ممکن است در صورت بد بودن تزریق فرد افتادگی پلک را تجربه کند.
  4. داشتن درد بسیار کم در محل تزریق
  5. گاهی به علت حساسیت بیمار ممکن است فرد دچار معده درد، ضعف و احساس بی حالی شود.
  6. در صورتی که این تزریق در کلینیک معتبر انجام نشود می تواند سبب فلج موقت عضلات مجاور شود.
  7. گاهی ممکن است فرد دچار حساسیت نیز بشود.

عوارض احتمالی بوتاکس برای مادران شیرده

بوتاکس یکی از تزریقات بی خطر به حساب می آید که برای جوانسازی پوست مورد استفاده است. اما درباره ی این که آیا این ماده از مادر به فرزند منتقل می شود یا خیر هیچگونه پاسخ قطعی ای وجود ندارد. اما در هر حال این ماده اگر با دوز بالا وارد بدن شود می تواند عوارضی داشته باشد. به خصوص اگر فرد برای اولین بار تزریق می کند یا به این ماده حساسیت دارد اصلا نباید در دوران بارداری و شیردهی بوتاکس تزریق کند.

بوتاکس از یک ماده سمس به نام بوتولیسم ساخته می شود که می تواند روی بدن بانوان باردار و شیرده یا کودکان و کسانی که مشکلات گوارشی دارند تاثیر بگذارد.

بر اساس تحقیقاتی که در حوزه این سم انجام شده است مشخص شده که این سم روی بدن نوزادان تاثیر داشته و می تواند در آن ها اختلالاتی ایجاد کند بنابراین حتی توصیه می شود که مادر حواسش باشد کودک غذا های حاوی سم بوتولیسم را مصرف نکند تا آسیبی نبیند.

مواد غذایی کنسروی یکی از غذا هایی هستند که حاوی این سم می باشند، همچنین سس، پنیر، سیر ترشی و موادی که برای مدت طولانی خارج از یخچال هستند ممکن است به این سم آغشته باشند.

هشدارهای مهم دوران شیردهی

یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد این است که مادران باید در دوران شیردهی به تغذیه خود توجه زیادی کنند زیرا دارو ها و تزریقات می توانند در این دوران از طریق شیر به نوزاد منتقل شوند.

به دلیل این که ممکن است از طریق شیر به بدن نوزاد مواد مختلفی وارد شود در نتیجه متخصصان  به بیشتر مادران انجام یک سری از مراقبت ها را توصیه می کنند.

دور ریختن شیر و تخلیه سموم

در صورتی که مادر بدون اطلاع از ضرر این تزریق ها بوتاکس تزریق کند می تواند قبل از شیر دادن به کودک سلامت فرزند خود را حفظ کند. مادر باید شیر دهی را متوقف کرده و سینه خود را خالی از شیر کند تا موادی که در شیر وارد شده اند تخلیه شوند. برای اطمینان از خارج شدن کامل سموم بهتر است برای مدتی شیردهی انجام نشود.

درباره این موضوع که چه مدت لازم است تا بوتاکس از بدن و یا شیر خارج شود مستندی در دست نداریم و در بسیاری از افراد مشاهده شده که بوتاکس تا مدت زمان زیادی داخل بافت ها باقی می ماند پس بهتر است در زمان شیر دهی این تزریق انجام نشود.

نتیجه گیری

در صورتی که شما در دوران بارداری یا شیردهی باشید هرگز اگر به بهترین دکتر پوست و مو مراجعه نمایید این کار را برای شما انجام نخواهد داد و امیدواریم با خواندن این مقاله متوجه شده باشید که این تزریق خطرناک بوده و نباید در این دورا مراجعه نمایید.

دکتر حمید ارونقی

دکتر حمید ارونقی

از سال 1374 مشغول به طبابت هستند ، وی از سال 1388در فیلد زیبایی مشغول به کار می باشد، که و از آن زمان تاکنون خدمات زیبایی زیادی از جمله ژل، بوتاکس، تزریق چربی، کربوکسی درمان، پلاسما درمانی، مزوتراپی، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و …را انجام می دهند. همچنین دکتر ارونقی بعنوان مدرس در بسیاری از شرکتها و انجمنها فعالیت داشته و در حال حاضر هم به پزشکان آموزش هایی را ارائه می دهند.

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *