دکتر حمید ارونقی / تزریقات زیبایی / تزریق فیلر و ژل / هر آنچه درباره تخلیه ژل صورت باید بدانید
مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

هر آنچه درباره تخلیه ژل صورت باید بدانید

تزریق ژل همواره یکی از روش های زیبایی و جوانسازی صورت بوده و است که در نواحی مختلف آن انجام می شود. گاهی اوقات پیش می آید که فرد به دلایل مختلف، تمایل به خارج نمودن ژل تزریقی از ناحیه مورد نظر نشان می دهد. حال ممکن است این دلایل مربوط به تغییر نظر و سلیقه فرد باشد و یا ناشی از نوع موارد تزریقی و نتیجه نامطلوب آن. به هر حال در این مقاله می خواهیم بدانیم که چنین چیزی چگونه امکان پذیر می شود؟ چه دلایلی می تواند فردی را مجاب به تخلیه ژل صورت کند؟ برای تخلیه ژل باید به چه کسی مراجعه نمود و … .

 

چرا ژل صورت باید تخلیه شود؟

از جمله دلایلی که می تواند تخلیه ژل صورت را توجیه کند، عبارتند از:

  • عدم تقارن و قرینگی در نواحی تزریق شده
  • استفاده از مواد نامرغوب برای تزریق
  • بروز ناهمواری در صورت
  • بروز واکنش های آلرژیک به مواد تزریقی
  • ایجاد برآمدگی و فرورفتگی های فراوان
  • عدم تطابق نتیجه حاصل شده با انتظار فرد
  • اثر تیندال (گونه ای از تغییر رنگ آبی روشن تا تیره و معمولا در نواحی اطراف چشم و نیز در مواردی که تزریق به صورت سطحی انجام شده باشد، مشاهده می گردد.)
  • تزریق نادرست و یا بیش از حد ژل توسط پزشک
  • پف بیش از اندازه در اطراف چشم ها و تشکیل توده هایی در این قسمت

 

اهمیت معاینه قبل از تخلیه ژل

پیش از هرگونه اقدام برای تخلیه ژل، لازم است که به پزشک مورد نظر خود مراجعه نمایید تا با معاینه و بررسی وضعیت شما، تصمیم لازم را برای تخلیه ژل اتخاذ نماید. در این جلسه معاینه، شما باید تمامی اطلاعات مربوط به شرایط سلامتی و سوابق بیماری خود را به پزشک ارائه دهید و همچنین او را در جریان تمامی جزئیات مربوط به تزریق ژلی که انجام داده اید، قرار دهید.

جزئیاتی از تزریق ژل که اهمیت دارد، نوع ژل تزریقی، مقدار و ناحیه ای که به آن تزریق شده است و در نهایت مدت زمانی که از تزریق می گذرد، می باشد. در نهایت پزشک با در اختیار داشتن تمامی اطلاعات مورد نیاز، می تواند بهترین روش تخلیه ژل را انتخاب نماید.

 

کاندیدای مناسب برای تخلیه ژل

ممکن است برخی بر این عقیده باشند که تخلیه ژل تزریقی برای همه افراد امکان پذیر است اما باید بگوییم که اینگونه نیست و تخلیه ژل، وابسته به نوع آن می باشد.

در واقع باید بگوییم که امکان تخلیه، تنها برای افرادی فراهم است که از ژل های اسید هیالورونیک برای تزریق صورت آن ها استفاده گردیده است. بنابراین اگر نوع ژلی که در تزریق برای شما استفاده شده است یکی از انواع silicone، artefill و radiesse باشد، باید بدانید که برای تجزیه شدن آن ها، یا باید صبوری کنید و یا تن به جراحی دهید.

فرم دهی لب با فیلر هیالورونیک اسید

نمونه ای از تزریق ژل لب با فیلر هیالورونیک اسید که می تواند با تزریق هیالورونیداز تخلیه و حل شود.

 

برای تخلیه ژل از چه روش یا روش هایی استفاده می شود؟

روش های مختلفی برای تخلیه ژل وجود دارد که انتخاب و اجرای هر کدام  از آن ها بسته به شرایط افراد، متفاوت است.

حل کردن ژل با استفاده از آنزیم

از این روش تنها در شرایطی استفاده می شود که ژل تزریقی حاوی اسید هیالورونیک باشد. نحوه عملکرد آن نیز به این صورت است که آمپول های هیالورونیداز، جهت تزریق در محل قرارگیری ژل آماده می شوند و در نهایت مولکول های اسید هیالورونیک را تجزیه می کنند تا ژل مورد نظر از بین برود.

چنانچه از نوع ژل تزریقی خود اطلاعات دقیق ندارید، می توانید از شیوه بازگرداندن ژل با آنزیم استفاده کنید. این روش در مقایسه با جراحی تخلیه ژل، از هزینه و عوارض کمتری برخوردار است.

 

درمان کیست های ناشی از تزریق ژل

گاهش اوقات ممکن است فرآیند تزریق ژل، موجب تشکیل توده هایی در صورت شما شوند که نرم هستند و همچنین قابل لمس می باشند. مواد تشکیل دهنده این توده ها معمولا به صورت مایع و نیمه جامد است که امکان حرکت کردن و انتقال آن ها را از نقطه ای به نقطه دیگر، فراهم می کند. حتی ممکن است برخی از آن ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند که در این صورت، با فشردن یکی از توده ها، مواد داخل آن به دیگری انتقال می یابد.

تشخیص اندازه و عمق توده هایی که ناشی از تزریق ژل هستند، از طریق سونوگرافی انجام می پذیرد که به پزشک امکان می دهد که چه راهی را برای تخلیه ژل انتخاب نماید. ژل های عمقی، از راه دهان و ژل هایی که به سطح پوست نزدیک باشند نیز از راه پوست، آسان تر تخلیه می شوند.

پس از تخلیه کیست و شستشوی ناحیه مورد نظر، ژل موجود نیز تخلیه می شود. این فرآیند با ایجاد برش های 1 الی 3 میلی متری آغاز می شود که اغلب نیاز به بخیه هم ندارند. چرا که رد برش ها پس از مدتی خود به خود ترمیم می شوند.

اصلاح ژل با درمان توده های سفت

برعکس حالت قبل، ممکن است پس از تزریق، توده های سفت و توپری تشکیل شوند که با لمس صورت نیز، قابل تشخیص باشند. این توده ها می توانند فرم صورت شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

برای تشخیص این توده ها نیز از سونوگرافی استفاده می شود که با کمی دقت می توان متوجه تمایز میان این توده ها با کیست های نرمی که در قسمت قبل توضیح دادیم ، شد.

توده های سفت مورد بحث، می توانند عمقی و یا سطحی باشند. در انواع توده های کوچکی که سطحی هستند، ابتدا در ناحیه مورد نظر، بی حسی کامل اعمال می شود و از روش تخلیه سوزنی برای درمان، استفاده می گردد. در چنین مواردی معمولا نیاز به شستشوی ناحیه تزریق شده نمی باشد و ماساژ دادن آن می تواند کافی باشد.

لازم به ذکر است که روش تخلیه ژل سوزنی برای توده های بزرگتر و عمیق تر، پاسخگو نیست و حتی می توان انتظار نتیجه ای معکوس مانند پخش شدن ژل و دشواری تخلیه در نوبت های یعدی را داشت. بنابراین چگونه می توان این توده ها را تخلیه نمود؟ روش مناسب برای تخلیه و اصلاح توده های عمیق و بزرگ تر، مانند تخلیه کیست ها است.

تخلیه ژل به علت برور تورم یکدست و بیش از حد

گاهی اوقات، تزریق ژل صورت می تواند منجر به تورم هایی یکدست و بیش از اندازه شود که معمولا در ژل هایی بیشتر رخ می دهد که حجم بافت در آن ها، توسط تحریک کلاژن سازی ازایش می یابد.

بد نیست بدانید که تزریق ژل های کلاژن ساز در لب و زیر چشم، خطرناک است. در واقع تنها برای تزریق در مناطق عمقی می توانند مناسب باشد.

تغییراتی که ژل های کلاژن ساز در بافت بدن هر فرد ایجاد می کند، به گونه ای است که از طریق سونوگرافی قابل تشخیص از سایرین می باشد.

معمولا توصیه می شود که تا حد ممکن از تخلیه ژل در چنین مواقعی خودداری شود اما می توان در شرایط اضطراری و خاص، به صورت کاملا محتاطانه اقدامات لازم را انجام داد.

در این راستا می توان گفت شستشوی محل ژل بسیار مفید است و برای تخلیه آن معمولا بهتر است از چند برش کوچک به جای یک برش بزرگ استفاده شود. نکته ای که در مورد تحلیه اینگونه ژل ها وجود دارد، این است که نباید در یک مرحله تخلیه شوند. در غیر این صورت ممکن است شاهد آسیب دیدگی بافت های اطراف و دوام بدفرمی ها باشیم.

تزریق فیلر لب و اصلاح ایرادات تزریق های قبلی

نمونه تزریق فیلر لب که همراه با رفع ایرادات تزریقات قبلی می باشد.

لیفت صورت و تخلیه ژل

این روش زمانی به کار گرفته می شود که سایر راه های تخلیه ژل، پاسخگو نباشند و یا پس از تخلیه ناهمواری های شدید و چسبندگی های زیر پوستی، بروز کنند.

نحوه انجام پذیری این روش هم با تخلیه ژل از لایه های مختلف صورت می باشد. سپس محل تزریق به طور کامل باید مورد شستشو قرار گیرد. به علاوه اطراف گودی هایی که ناشی از تخلیه قبلی است نیز باید با بافت های چربی پر شود. در روش لیفت صورت و تخلیه ژل می توان پوست های آسیب دیده ناحیه مورد نطر را با پوست سالم نواحی اطراف، جایگرین نمود.

 

آیا امکان تزریق مجدد ژل، پس از تخلیه وجود دارد؟

پس از انجام اقدامات لازم برای تخلیه یا اصلاح ژل؛ بسته به روش انتخابی، ممکن است نتیجه حاصل از آن بلافاصله بروز کند و یا چند روز به طول بیانجامد.

به علاوه ممکن است در این مدت، در محل تزریق، کمی کبودی، تورم، قرمزی و درد احساس شود. برای رفع چنین مواردی لازم است مدتی از تخلیه ژل بگذرد. از همین رو معمولا توصیه می شود که حداقل باید 2 روز از تخلیه ژل بگذرد تا فرد بتواند نسبت به تزریق مجدد اقدام نماید.

البته ناگفته نماند که اگر تورم و علائمی مانند گرما، درد، حساسیت، داشتن تب، چرک کردن و … که نشان از عفونت دارند، بیش از 2 روز باقی بماند، لازم است با پزشک خود مشورت کنید و هیچ اقدامی را بدون اطلاع او انجام ندهید. در چنین شرایطی اگر بخواهید مجددا تزریق انجام دهید باید پزشکتان تایید کند که با این اقدام خطری شما را تهدید نمی کند. بنابراین از انجام هرگونه اقدام خودسرانه در این راستا جدا خودداری نمایید.

 

میزان موفقیت آمیز بودن تخلیه ژل صورت

طبق تحقیقاتی که در زمینه درصد موفقیت آمیز بودن تخلیه ژل انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که 4 الی 7 روز پس از تخلیه ژل، حدود 80 درصد فیلر حل شده است. در حالی که در طی همین مدت، 90 درصد فیلر سالم برای افرادی که اقدامی به تخلیه آن ننموده اند، در صورت باقی مانده است.

باید بدانید که معمولا پس از تخلیه و اصلاح ژل، ممکن است ناهمواری هایی در ناحیه مربوطه مشاهده گردد. چنانچه این پستی و بلندی ها بسیار ملایم و خفیف باشند، نیاز به درمان آن ها نیست و خود، به مرور برطرف می شوند؛ اما ممکن است این مشکل، برای برخی دیگر به صورت شدیدتر بروز کند که می توان برای اصلاح آن از روش های مختلفی استفاده کرد که برخی از آن ها عبارتند از:

بد نیست بدانید که از میان روش های فوق، تزریق چربی همواره یکی از بهترین و ایمن ترین راه هایی بوده که برای رفع این مشکلات، مورد استفاده قرار گرفته است.

 

آیا یک بار تخلیه ژل، برای برطرف کردن مشکلات ناشی از تزریق اول، کفایت می کند؟

این که یک جلسه برای تخلیه ژل صورت کافی باشد یا بیشتر، بسته به نوع ژل، میزان تزریق و ناحیه ای که تحت تزریق قرار گرفته است، بستگی دارد. بنابراین اطلاع از این مورد، لازم است به پزشک مورد نظر خود مراجعه نمایید تا بتواند پس از معاینه، پروسه مورد نیاز برای تخلیه ژل شما را تعیین کند.

برای تخلیه ژل تزریقی، ممکن است تنها یک جلسه برای شما کافی باشد اما بسته به مقدار مواد تزریقی و حجمی که قصد کاهش آن را دارید، ممکن است این مدت زمان کمی بیشتر به طول بیانجامد.

آیا امکان تجزیه ژل تزریقی به صورت خودکار وجود ندارد؟

به طور کلی ژل ها، پس از مدتی خود به خود تجزیه و حل می شوند. این روند برای ژل های هیالورونیک اسید، بین 6 الی 18 ماه به طول می انجامد که براب باقی ماندن نتایج اولیه ژل، لازم است که تزریق مجدد انجام گیرد. اما اگر فردی تمایل خود را به داشتن ژل از دست بدهد و بخواهد که به طور کامل آن را بردارد و یا بخشی از ژل برای او حل شود، می تواند از روش تزریق هیالورونیداز بهره ببرد و نتیجه آن را بلافاصله پس از 24 ساعت مشاهده نماید.

درصورت عدم تمایل به تزریق هیالورونیداز، می توان از روش های طبیعی تر استفاده کرد که بدن خود به مرور زمان، ژل تزریقی را حل می کند. این فرآیند نسبت به روش فوق، کمی طولانی می باشد و ممکن است تا 18 ماه کامل هم به طول بیانجامد.

بیشتر بدانیم.

تحقیقات نشان داده است که سرعت حل شدن ژل برای افراد با متابولیسم بالاتر، بیشتر است و همچنین ژل هایی که در نقاط پر حرکت تر قرار دارند نیز با سرعت بیشتری تجزیه می شوند. بنابراین می توان گفت هرچه فعال تر و پر تحرک تر باشید، سرعت سوخت و ساز و در نتیجه تجزیه ژل تزریقی، بیشتر می شود.

 

هزینه لازم برای تخلیه ژل چقدر است؟

در رابطه با هزینه لازم برای تخلیه ژل، می توان گفت به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به غلظت، ضخامت، مارک موادی که استفاده می شود و مدت زمان لازم برای درمان اشاره کرد. بنابراین نمی توان مبلغ دقیقی را بدون معاینه افراد تعیین کرد.

دکتر حمید ارونقی

دکتر حمید ارونقی

از سال 1374 مشغول به طبابت هستند ، وی از سال 1388در فیلد زیبایی مشغول به کار می باشد، که و از آن زمان تاکنون خدمات زیبایی زیادی از جمله ژل، بوتاکس، تزریق چربی، کربوکسی درمان، پلاسما درمانی، مزوتراپی، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و …را انجام می دهند. همچنین دکتر ارونقی بعنوان مدرس در بسیاری از شرکتها و انجمنها فعالیت داشته و در حال حاضر هم به پزشکان آموزش هایی را ارائه می دهند.

مقالات مرتبط

تزریق فیلر برای خط خنده

تزریق فیلر برای خط خنده

تزریق فیلر برای خط خنده یکی از روش هایی است که برای طولانی مدت خطوط لبخند را می‌تواند از بین ببرد. در این روش از فیلر که...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

4 دیدگاه ها
  1. عوارضش چیه؟ من خیلی میترسم 😔 دکتر گفت باید ژلی که تزریق کردمو تخلیه کنم

    پاسخ
    • عوارض خاصی نداره بنابراین نترسید. اگر دکتر بهتون گفته بهتره که هرچه سریع تر اقدام کنید.

      پاسخ
  2. ماندگاري ژل چقدر هستش؟!

    پاسخ
    • حداقل 6 ماه و بسته به اینکه چقدر نکات مراقبتی رو رعایت کنید میتونه بیشتر هم باشه.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *