دکتر حمید ارونقی / مزوتراپی / تاثیر هورمون ها بر ریزش مو
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو برای همه ما اثبات شده است. هورمون ها یکی از تاثیرگذار ترین عوامل بر ریزش مو هستند. این هورمون ها را غدد درون ریز تولید می کنند و تا زمانی که تعداد این هورمون ها در حالت تعادل باشد مشکلی پیش نمی آید اما در صورتی که در میزان این هورمون ها تغییر ایجاد شود و تعادل آن ها از میان برود فرد با ریزش مو مواجه خواهد شد.

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

تاثیر هورمون ها در رشد موها

هورمون ها در رشد مو ها تاثیر بسزایی دارند و به عنوان تاثیر گذارترین هورمون ها بر ریزش مو می توان هورمون های جنسی را نام برد. این هورمون ها زمانی می توانند مسبب رشد مو ها شوند که غدد درون ریز کار خود را درست انجام داده و به میزان لازم هورمون تولید کنند.

فقط کمبود هورمون ها دردسر ساز نیست و اگر میزانشان زیاد هم باشد می تواند سبب بروز عوارضی در فرد شود. یکی از این عوارض که مربوط به عدم تعادل میان هورمون هاست ریزش مو است.

درست عمل کردن غدد درون ریز و تعادل در میزان تولید هورمون ها توسط این غدد باعث عدم ریزش مو است به همین علت با مشاهده ی ریزش مو معمولا برای فرد انجام آزمایشات هورمونی تجویز می شود. با انجام این آزمایش پزشک می تواند مطمئن شود علت ریزش مو بدلیل ثاثیر هورمون ها است یا نه و در صورت هورمونی نبودن دیگر علائم را بررسی نماید.

هورمون های تاثیرگذار بر ریزش مو

در ادامه ی مطلب درباره هورمون هایی که بر ریزش مو تاثیر دارند و چگونگی تاثیر آن ها بر ریزش مو صحبت خواهیم کرد:

تاثیر هورمون انسولین بر ریزش مو

انسولین یکی از هورمون های ضروری بدن است که در خون وجود دارد. معمولا میزان این هورمون در بدن از طریق رژیم غذایی نامناسب یا سبک زندگی غلط و مصرف بالای قند و شکر دچار عدم تعادل می شود. که این عدم تعادل معمولا منجر به بیماری دیابت می شود.

 همچنین عدم تعادل در میزان انسولین سبب پرمویی یا رشد مو ها می شود. بهتر است افراد با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود مانند تغییر رژیم غذایی یا بیشتر کردن فعالیت بدنی نسبت به ایجاد تعادل در میزان هورمون انسولین اقدام نمایند تا بتوانند باقی عمر خود را در سلامت جسمی ادامه دهند.

هورمون انسولین بدون دخالت فرد و به طور اتوماتیک تولید می شود و فرد فقط با تغییر در روند زندگی می تواند میزان آن را کنترل نماید و اجازه ندهد از حالت تعادل خارج شود.

هورمون های تولید شده از غده تیروئید

یکی از غده های بسیار مهم در بدن غده تیروئید می باشد که این غده در بدن هورمون هایی تولید می کند. در صورتی که در غده ی تیروئید اختلالی ایجاد شود ممکن است این غده در تولید هورمون ها دچار عدم تعادل شود و مشکلاتی برای فرد ایجاد کند. این اختلال به دو صورت کم کاری و پر کاری تیروئید اتفاق میافتد که با توجه به نوع اختلال می تواند سبب ایجاد مشکلاتی شود که یکی از این مشکلات ریزش مو است. اگر این غده در میزان تولید هورمون ها دارای تعادل باشد از ریزش مو جلوگیری خواهد شد.

هورمون های جنسی زنانه و مردانه

در بدن همه ی زنان و مردان هورمون های استروژن، پروژسترون و تستسترون وجود دارد که این هورمون ها بر رشد و ریزش مو تاثیر بسزایی دارند. این هورمون ها به دو صورت می توانند عوارض ایجاد کنند یکی ریزش مو و دیگر پر مو شدن فرد.

این هورمون ها از طریق مصرف مکمل های بدنسازی می توانند زیاد شوند که این مکمل ها می توانند سبب ریزش موی سر شده و با تغییراتی که ایجاد می کنند سبب افزایش مو در سایر نقاط بدن شوند و این بدترین حالت است.

علائم ریزش مو ناشی از تاثیر عدم تعادل هورمون ها

معمولا ریزش مو دارای الگو های مختلفی می باشد که معمولا علت ریزش مو بر نوع آن تاثیر می گذارد. در ادامه به شکل های مختلف ریزش مو که در اثر تغییرات هورمونی اتفاق می افتد اشاره خواهیم کرد:

ریزش موی پراکنده

در این نوع از اختلال معمولا مو های سر به طور پراکنده ای دچار ریزش می شوند و نمی توان یک قسمت مخصوص برای این ریزش تعیین نمود.

خالی شدن جلوی سر و شقیقه ها

یکی دیگر از الگو های ریزش مو که مدر اثر عدم تعادل هورمون ها ایجاد می شود خالی شدن مو از جلوی سر و یا شقیقه ها می باشد.

خالی شدن یک سمت سر

این نوع از ریزش مو را پلی کیستسکا هم می گویند و معمولا مربوط به سمت راست می باشد و مو ها از این ناحیه دچار ریزش می شوند. البته گاهی به جای ریزش مو ها تغییر رنگ داده یا نازک می شوند.

توضیحاتی در مورد ریزش مو

ریزش مو یکی از اختلالاتی است که به طورطبیعی در همه افراد شاهد آن هستیم و گاهی ممکن است دلایل مختلفی میزان آن را زیاد و کم کنند  و در صورت بیش از حد شدن ریزش مو فرد به طاسی مبتلا می شود. برای درمان ریزش مو راه های زیادی از جمله پی آر پی سر، مزوتراپی مو، میکرونیدلینگ مو و … وجود دارد. برای انتخاب بهترین نوع درمان لازم است علت ریزش مو ابتدا برای پزشک مشخص شود، در غیر این صورت ممکن است درمان درستی برای فرد انجام نشود. بنابراین برای فهمیدن علت ریزش مو باید به بهترین دکتر پوست و مو مراجعه شود. با این کار می توان با بررسی علت ریزش مو بهترین درمان را از میان درمان های متعدد ریزش مو انتخاب نمود.

برای دیدن نمونه کارهای زیبایی-درمانی و توصیه های دکتر حمید ارونقی می توانید از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دیدن کنید.

ریزش شدید مو

دلایل ریزش مو

ریزش مو دارای دلایل مختلفی می باشد  که آشنایی با این دلایل به شما در رفع و درمان ریزش مو به روش درست کمک خواهد کرد. در ادامه به این علت ها به طور خلاصه اشاره خواهیم کرد:

یکی از دلایلی که باعث ریزش مو ها می شود عوامل وراثتی است. زمانی که ریزش مو دارای دلایل ارثی باشد درمان کمی مشکل می شود.

در بدن همه ی انسان ها غده هایی وجود دارد که وظیفه تولید هورمون ها و کنترل آن ها را به عهده دارد و اگر این هورمون ها به میزان کافی نباشند مشکلاتی پدید می آید که یکی از اصلی ترین مشکلات ریزش مو است.

معمولا برخی دارو ها می توانند سبب ریزش مو شوند که از جمله این دارو ها می توان به دارو های مخصوص افسردگی و یا دارو های شیمی درمانی و … اشاره کرد که با ترکیبات خود چنین مشکلی را پدید می آورند.

یکی از مواردی که سبب ریزش مو می شود رژیم های سختی است که برخی افراد برای لاغری از آن استفاده می کنند و سبب کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می شود که ریزش مو را به همراه دارد.

دکتر حمید ارونقی

دکتر حمید ارونقی

از سال 1374 مشغول به طبابت هستند ، وی از سال 1388در فیلد زیبایی مشغول به کار می باشد، که و از آن زمان تاکنون خدمات زیبایی زیادی از جمله ژل، بوتاکس، تزریق چربی، کربوکسی درمان، پلاسما درمانی، مزوتراپی، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و …را انجام می دهند. همچنین دکتر ارونقی بعنوان مدرس در بسیاری از شرکتها و انجمنها فعالیت داشته و در حال حاضر هم به پزشکان آموزش هایی را ارائه می دهند.

مقالات مرتبط

مزوتراپی غبغب چقدر موثر است؟

مزوتراپی غبغب چقدر موثر است؟

 مزوتراپی غبغب چقدر موثر است؟ امروزه تزریق مزوتراپی برای زیبایی و جوانسازی پوست صورت بسیار تاثیرگذاری بالایی دارد. درواقع...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *