دکتر حمید ارونقی / تزریقات زیبایی / تزریق بوتاکس / آیا تزریق بوتاکس می تواند تعریق را کاهش دهد؟

آیا تزریق بوتاکس می تواند تعریق را کاهش دهد؟

تزریق بوتاکس برای رفع یا کاهش تعربق بدن یکی از راه حل هایی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از طرف سازمان غذا و دارو مورد تایید است. وجود نوعی ماده شیمیایی در بدن باعث می شود غده های عرق تحریک شده و فرد عرق کند. بوتاکس با جلوگیری از تولید این ماده شیمیایی از تعریق بیش از حد جلوگیری می نماید. تعریق زیاد یا همان هایپرهیدوزیس می تواند با تزریق بوتاکس به میزان زیادی کاهش یابد. تزریق بوتاکس با گذشت 2 هفته تاثیر خود را نششان می دهد و تا 6 ماه عملکرد خود را دارد اما پس از آن نیاز به تمدید دارد. این تزریق می تواند در زیربغل، دست، پا، پیشانی و … تزریق شود و تعریق را کنترل کند. این درمان بدون درد و غیر تهاجمی بوده و از جمله درمان های ساده به شمار می آید.

چگونه بوتاکس تعریق را کاهش می دهد؟

بوتاکس از ماده ای سمی به نام بوتولینیوم تشکیل شده است که این سم می تواند روی سیستم عصبی اثر کند و باعث بروز تغییراتی در این بخش شود. تاثیر بوتاکس به این صورت است که عملکرد انتقال دهنده های عصبی مغز را که مواد شیمیایی هستند و وظیفه انتقال فرمان های مغزی را دارند، تغییر می دهد و باعث می شود بدن نسبت به این پیام ها واکنش نشان ندهد. برخی از این مواد شیمیایی باعث تحریک غدد تعریق می شوند که بوتاکس با از کار انداختن این غده ها از عرق کردن زیاد جلوگیری می کند. همین علت باعث استفاده از بوتاکس برای درمان هایپر هیدروزیس است.

هزینه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق چقدر است؟

هزینه تزریق بوتاکس مشخص نبوده و دارای فاکتور های مختلفی می باشد. از جمله مواردی که بر هزینه بوتاکس تاثیر می گذارند عبارتند از مقدار و نوع بوتاکس مصرفی، ناحیه مورد استفاده، دستمزد پزشک و کلینیک، مواد مصرفی مورد استفاده و ….

برای رفع تعریق ناحیه زیر بغل به طور طبیعی در هر طرف 50 واحد از بوتاکس تزریق می شود که مجموعا 100 واحد مصرف می گردد. اما برای دیگر نقاط بدن میزان تزریق مشخص نبوده و پزشک با توجه به تجربیات خود میزانی از بوتاکس را تزریق می کند. در نتیجه هزینه نیز در بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. همان طور که گفتیم اثر بخشی بوتاکس موقتی بوده و نیارمند ترمیم می باشد. پس باید بیمار پس از گذشت مدت زمانی دوباره تزریق انجام دهد.

بوتاکس در کدام نواحی بدن تزریق می شود؟

اثر بوتاکس بر تعریق نقاط مختلف بدن کم تر است و ممکن است دارای عوارضی باشد. یکی از نکاتی که در این تزریقات وجود دارد این است که ممکت است کمس درد هنگام تزریق وجود داشته باشد که برای کاهش آن پزشک از بی حسی موضعی استفاده میکند.

گاهی افرادی که تعریق زیاد دارند از این روش برای رفع تعریق در ناحیه سینه ها، ران و صورت نیز استفاده می کنند که این نواحی به دلیل تخصصی تر بودن نیازمند تجربه پزشک می باشند. برای این نواحی نیاز است پزشک بافت ها و نواحی بدن را به خوبی بشتاسد.

چگونگی تزریق بوتاکس برای کنترل تعریق بدن

در اولین مرحله مراجعه به بهترین دکتر پوست و مو می تواند به شما بسیار کمک کننده باشد زیرا این تزریق حساس بوده و انتخاب نقاط درست تزریق و به نتیجه رسیدن آن نیازمند مراجعه به پزشک با تجربه است.

مدت زمان لازم برای تزریق بوتاکس به ه ناحیه از بدن 10 الی 30 دقیقه می باشد و ممکن است در صورت عریض بودن ناحیه این مقدار افزایش یابد. استفاده از پک یخ و بی حسی می تواند باعث کاهش درد در هنگام تزریق و کم شدن کبودی ها شود.

مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس

ممکن است پزشک به منظور کاهش عوارض جانبی به شما پیشنهاداتی برای قبل و بعد از تزریق بدهد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد. این مراقبت ها همچنین باعث ماندگاری بوتاکس نیز می شوند.

قبل از تزریق بوتاکس

بهتر است پیش از تزریق در مورد همه جوانب آن با پزشک خود مشورت کرده و در صورت مصرف دارو های خاص یا داشتن بیماری زمینه ای پزشک خود را در جریان بگذارید. همچنین لازم است به مدت 4 روز از شیو کردن ناحیه به خصوص اگر تزریق زیر بغل است خودداری کنید و در صورت امکان از مصرف دارو های رقیق کننده در این مدت بپرهیزید تا کبودی نداشته باشید. معمولا توصیه می شود پیش و پس از انجام هر گونه تزریق الکل و سیگار مصرف نگردد.

بعد از تزریق بوتاکس

پس از انجام بوتاکس لازم نیست کار خاصی انجام دهید و می توانید به راحتی به امور روزانه خود بپردازید. اما بهتر است بلافاصله پس از تزریق فعالیت سنگین انجام نشود. همچنین توصیه می شود فرد در محیط گرم یا زیر آب خیلی گرم قرار نگیرد.

عوارض تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از کم خطر ترین روش ها است که ممکن است عوارض جانبی بسیار کمی داشته باشد. معمولا پزشک به بیمار توصیه می کند دو هفته بعد از تزریق به مطب مراجعه کند تا نحوه اثر بخشی را بررسی نماید. بوتاکس دارای عوارضی مانند تورم و کبودی کم در محل تزربق است اما اگر این تزریق توسط پزشک بی تجربه باشد ممکن است عوارض زیر را داشته باشد:

حساسیت پوستی

ضعف عضلانی

سر درد و سر گیجه

مشکلات پوستی

درد در ناحبه تزریق

مزایای تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس دارای تاثیر طولانی بوده و و نتایج آن تا مدت ها قابل مشاهده می باشد.

تزریق بوتاکس غیر تهاجمی بوده و عوارض زیادی ندارد. برای این کار معمولا پزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند و هر گز نیاز به بیهوشی ندارد.

این تزریق بدون درد می باشد و در صورتی که پزشک احساس کند بیمار از درد می ترسد از بی حسی استفاده خواهد کرد. ممکت است درد در افراد مختلف با توجه به آستانه درد متفاوت باشد.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس کار سختی نبوده و عوارض خاصی ندارد و مهم ترین نکته برای انجام این تزریق مراجعه به پزشک مجرب است که می تواند برای ما بهترین نتیجه را به عمل آورد.

دکتر حمید ارونقی

از سال 1374 مشغول به طبابت هستند ، وی از سال 1388در فیلد زیبایی مشغول به کار می باشد، که و از آن زمان تاکنون خدمات زیبایی زیادی از جمله ژل، بوتاکس، تزریق چربی، کربوکسی درمان، پلاسما درمانی، مزوتراپی، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و …را انجام می دهند. همچنین دکتر ارونقی بعنوان مدرس در بسیاری از شرکتها و انجمنها فعالیت داشته و در حال حاضر هم به پزشکان آموزش هایی را ارائه می دهند.