دکتر حمید ارونقی / مزوتراپی / مزوتراپی برای لک صورت
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

مزوتراپی برای لک صورت

به گفته دکتر حمید ارونقی، یکی از روش های جوانسازی پوست، مزوتراپی است که با تزریق در زیر پوست افراد، فرآیند ترمیم را برای آن انجام می دهد و پوست را شاداب می کند. یکی از مهم ترین کاربردهای مزوتراپی برای رفع لک های صورت است که می تواند با از بین بردن آن ها، زیبایی چهره فرد را دوچندان کند.

نیاز به مزوتراپی لک صورت معمولا در سنین بالا بیشتر است اما به این معنا نیست که افراد در رده های سنی پایین تر نمی توانند نسبت به انجام آن اقدام نمایند. همچنین از مزوتراپی برای رفع لک های ناشی از دوران بارداری نیز استفاده می شود.

مزوتراپی ضد لک صورت

لک صورت چیست؟

لک های صوت لک هایی هستند که مهم ترین عامل به وجود آمدن آن ها بالا رفتن سن و بیش از حد در معرض آفتاب بودن است. اما علل ایجاد شدن لک صورت فقط به این موارد ختم نمی شود و دلایل دیگری مانند مصرف برخی دارو ها مانند دارو های ضد سرطان، ترکاندن جوش ها و کندن آن ها، بیماری لوپوس، آسم، بیماری کبد و مشکلات ریه می توانند عاملی برای جوش های صورت باشند.

برخی از افراد در دوران بارداری صورتشان دچار لک می شود، که این لک ها اغلب در چانه و پیشانی هستند و تا یکی دو ماه پس از زایمان از بین می روند. اما ممکن است در برخی افراد تعدادی از این لک ها باقی بمانند.

در برخی افراد که دارای پوست روشنی هستند معمولا شاهد لک های ارثی نیز هستیم.

عملکرد مزوتراپی برای از بین بردن لک های صورت

متوجه شدیم که مزوتراپی چیست اما بد نیست بدانیم که چگونه می تواند چنین تاثیری را در پوست ایجاد کند. همانطور که اشاره کردیم مزوتراپی روشی تزریقی است که مواد مربوطه توسط سوزن هایی ظریف در زیر پوست وارد می شوند. این مواد معمولا حاوی حلال تیرگی های موجود روی صورت مانند اسید هیالورونیک هستند که طی تزریق در چند جلسه می تواند نتیجه ای مطلوب بر جای بگذارد.

نحوه عملکرد مزوتراپی به این صورت است که مواد تزریق شده، ملانین موجود در پوست را که عامل تولید تیرگی و لک های پوستی است کنترل می کند و در کنار آن، توانایی جذب آب و تولید اسید هیالورونیک طبیعی را در بافت پوست افزایش می دهد. تحریک پوست برای واکنش در مقابل این تغییر، به دو صورت شیمیایی و فیزیکی انجام می شود. به این صورت که در روش فیزیکی، توسط سوزن سوراخ های ریزی برای تحریک درمان ایجاد می شوند و سپس کلاژن و الاستین جدید تولید می گردد. به این ترتیب نه تنها کلاژن موجود در پوست از بین نمی رود، بلکه با تولید کلاژن جدید، مقدار آن افزایش می یابد.

محرک شیمیایی مزوتراپی به این صورت عمل می کند که با تزریق مواد مربوطه در لایه های داخلی پوست فرآیند رفع لک های موجود در صورت آغاز می شود.

چرا رفع لک با مزوتراپی؟

تا به حال برایتان پیش آمده است که از خود بپرسید چرا باید از مزوتراپی برای رفع لک های صورت استفاده کرد؟ چه مولفه ای باعث محبوبیت این روش درمانی می شود؟

در این قسمت می خواهیم لیستی از مزایای مزوتراپی ضد لک را بیان کنیم تا با اطلاع از آن ها بتوانید این روش را با سایر راه های رفع لک صورت مقایسه نمایید.

  • در مدت زمان کمی، بهترین نتیجه را باقی می گذارد.
  • با توجه به تزریق موثر و مستقیم مواد مزوتراپی به داخل پوست، می توان گفت جذب بهتری دارد و از همین رو دوز کمتری از داروی مصرفی در این روش برای رفع تیرگی های موجود در پوست کفایت می کند.
  • در مزوتراپی نیاز به بستری فرد و یا گذراندن دوره بهبودی دشواری نیست.
  • باعث روشن و جوان تر شدن پوست می گردد.
  • در مزوتراپی ضد لک، بیهوشی مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها برای افرادی که نسبت به درد حساسند، از ابزار بی حسی استفاده می شود.
  • مزوتراپی ضد لک علاوه بر رفع تیرگی های صورت، به پوست، ویتامین و مواد مغذی فراوانی می بخشد.
  • با انجام مزوتراپی، رطوبت موجود در پوست نیز محفوظ می ماند.

کاندیدا های مناسب مزوتراپی:

  1. افرادی که داای لک های سوختگی هستند.
  2. افرادی که دارای خال و کک و مک های پوستی بخصوص با منشا آفتاب هستند.
  3. همچنین افرادی که دارای لک های پوستی ناشی از بیماری یا بارداری هستند.

مواد موجود در مزوتراپی که روی لک ها تاثیر گذار هستند:

  1. دارو هایی از خانواده ی آنتی بیوتیک ها: این دارو ها باعث باز شدن عروق و همچنین افزایش خونرسانی شده و سبب می شوند که از بسیاری از عفونت ها جلوگیری شود.
  2. هورمون های مختلف: این دارو ها حتما باید توسط پزشک تایید و تزریق شوند.
  3. انواع آنزیم های پوستی تاثیر گذار: این آنزیم ها شامل کلاناژ و هیالورونیداز هستند که عملکرد قوی روی جوانسازی پوست با استفاده از کلاژن سازی دارند. این مواد باعث تحریک پوست می شوند که خواص ترمیم و کشسانی پوست را افزایش می دند.
  4. ویتامین ها و مینرال ها: این مواد در مزو وجود دارند و سبب ویتامین سانی به زیر پوست می شوند. اما دوز تزریق در آن ها بسیار مهم است.

آیا مزوتراپی لک صورت، درد دارد؟

درد ناشی از انجام مزوتراپی ضد لک نسبت به سایر روش ها کمتر است اما باز هم سوزنی در پوست وارد می شود. بنابراین ممکن است برای افرادی که نسبت به درد حساس هستند، قابل تحمل نباشد.

در این شرایط با استفاده از بی حسی های مختلف، نقاطی از صورت که قرار است تحت درمان قرار گیرند، بی حس می شود تا مراجعه کننده درد زیادی را احساس نکند. بنابراین نگران درد ناشی از مزوتراپی ضد لک نباشید.

عوارض رفع لک صورت با مزوتراپی

به طور کلی مزوتراپی ضد لک، روش خطرناکی نیست که فرد به خاطر عوارضش بخواهد از انجام آن منصرف شود. تنها نکته مهمی که وجود دارد این است که مواد مصرفی نباید فاسد باشند. زیرا می تواند عواقب نامطلوبی بر جای بگذارد.

تشخیص اینکه مواد مزوتراپی فاسد هستند یا خیر، شاید برای مراجعین امکانپذیر نباشد. از همین رو لازم است سوابق پزشک مورد نظر را بررسی کنند و مهارت او را در نظر بگیرند تا بتوانند تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ نمایند.

از دیگر عوارضی که می توان برای مزوتراپی ضد لک بیان کرد، احساس درد و سوزشی است که هنگام وارد کردن سوزن به پوست ایجاد می شود. همچنین ممکن است به علت خونریزی های جزئی در زیر پوست کبودی های کوچکی در نقاط تزریق مشاهده شود که جای نگرانی نیست.

بروز هرگونه نشانه غیرمعمول در صورت، باید به پزشک اطلاع داده شود و مورد بررسی قرار گیرد. این کار از شدت یافتن عوارض ناشی از مزوتراپی ضد لک، تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

ماندگاری اثر مزوتراپی در رفع لک های صورت

نمی توان مزوتراپی ضد لک را روشی دائم برای جوان نگه داشتن صورت دانست اما می توان با توجه به توصیه های پزشک معالج، ماندگاری آن را افزایش داد. به علاوه تکرار مزوتراپی ضد لک به صورت متوالی، می تواند نتیجه حاصل از آن را پایدارتر نماید.

نکات مراقبتی پیش از مزوتراپی لک صورت

اولین کاری که لازم است قبل از مزوتراپی انجام دهیم این است که لک ها مورد بررسی قرارگیرند و در صورت نتیجه بخش بودن مزوتراپی انجام شود. اما علاوه بر آن نکاتی هم در بهبود نتیجه تاثیرگذار هسند:

  1. عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی تا یک روز قبل از انجام مزوتراپی زیرا این کار ها باعث رقیق شدن خون می شوند و ممکن است بیمار حین انجام مزوتراپی میزان یادی خونریزی داشته باشد.
  2. همچنین داروهایی هستند که سبب رقیق شدن خون می شوند معمولا دکتر مصرف آن ها را 14 روز قبل ازعمل منع می کند. دارو های غیر استروئیدی نیز در این گروه قرار دارند. این دارو ها سبب افزایش کبودی و التهاب پس از تزریق می شوند.
  3. لازم است تا 48 ساعت قبل و بعد از مزوتراپی رتین آ مصرف نشود.
  4. در صورتی که مستعد تبخال هستید حتما قبل از درمان مزوتراپی دارو های آنتی ویروس طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  5. هرگز اگر تبخال دارید برای مزوتراپی مراجعه نکنید.

نکات مراقبتی پس از مزوتراپی لک صورت

برخی از مراقبت هایی که پس از مزوتراپی رفع لک صورت مورد نیازند، عبارتند از:

  • استفاده از کرم های مخصوص به مدت 3 الی 4 هفته پس از جراحی
  • استفاده از کمپرس یخ در صورت بروز تورم و کبودی
  • پرهیز از استحمام حداقل 12 ساعت پس از انجام مزوتراپی
  • خودداری از استفاده آب گرم
  • اجتناب از شنا کردن به مدت 8 ساعت پس از مزوتراپی و یا قرار گرفتن در محیط های گرم و داغ

با توجه به تمام مطالب فوق، می توان گفت مزوتراپی روشی کم خطر است و می تواند در مدت زمانی مناسب، بهترین نتیجه را ارائه دهد. از همین رو دقت کنید پزشکی که قرار است مسئولیت انجام این جراحی را برعهده بگیرد مهارت کافی را داشته باشد.

انتظاری که پس از انجام مزوتراپی داریم چیست؟

در حالت کلی برای لک های صورت بسیاری از افراد از روش مزوتراپی استفاده می کنند. چرا که این روش به صورت چشمگیری نسبت به مصرف کرم های موضعی تاثیرگذار تر بوده و در مدت زمان کمتری نتیجه خود را نشان می دهد. بنابر موارد ذکر شده این روش نیاز به مقدار کمتری مواد دارد.

در حالت کلی پزشک پس از بررسی نوع لک های پوستی نتیجه را به طور نسبی به بیمار شرح می دهد و به او توضیح می دهد که تا چه حد لک ها قابل رفع هستند.

در این روش پزشک با توجه به نیاز بیمار دوزی موثر از دارو را که شامل مقدار زیادی ویتامین و ترمیم کننده است با سرنگ مخصوص یا دستگاه وارد پوست می کند. پزشک پیش از انجام مزو بیمار را بی حس کرده و سپس با تزریقات پی در پی دارو را وارد پوست می کند. این روش به سرعت لک ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

با تزریق این دارو به پوست با تولید سوراخ های متعدد، پوست شروع به تولید کلاژن و الاستین می کند تا زود تر ترمیم شود. این تولید کلاژن سبب می شود کلاژن ها با کلاژن های پیشین ترکیب شده و سبب تولید سلول های پوستی می شوند و در نهایت موجب رفع لک ها می شوند.

در کل عملکرد مزو زیر پوست است و در ا بین بردن لک ها با سرعت بالا تاثیر گذار است. در نتیجه بیمار می تواند پس از چند بار تزریق مزو که با فواصل زمانی معین انجام می شود تاثیر آن را حس کند.

فواصل زمانی تزریق مزو فقط توسط پزشک قابل تشخیص است. معمولا بین 3 الی 4 هفته این تزریق انجام می شود. در دوره نقاهت پس از تزریق افراد می توانند با مصرف کرم های ترمیمی و همچنین توجه به دستورالعمل های پزشک تاثیر و ماندگازی مزو را چند برابر کرده و زود تر به نتایج دلخواه دست یابند.

هزینه درمان با مزوتراپی:

درمان با مزوتراپی در کلینیک های مختلف با هم متفاوت است یکی از دلایل آن پزشکی است که این کار را انجام می دهد. اما علاوه بر دستمزد های متفاوت پزشکان عاملی که در هزینه تاثیر دارد موادی است که برای مزوتراپی تزریق می شود. این مزو ها در برند های زیادی با قیمت و کیفیت های متفاوتی در دسترس هستند. برای اطلاعات بیشتر کافی است با کلینیک تماس گرفته و وقت مشاوره بگیرید تا پزشک به طور کامل شما را راهنمایی کند.

دکتر حمید ارونقی

دکتر حمید ارونقی

از سال 1374 مشغول به طبابت هستند ، وی از سال 1388در فیلد زیبایی مشغول به کار می باشد، که و از آن زمان تاکنون خدمات زیبایی زیادی از جمله ژل، بوتاکس، تزریق چربی، کربوکسی درمان، پلاسما درمانی، مزوتراپی، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و …را انجام می دهند. همچنین دکتر ارونقی بعنوان مدرس در بسیاری از شرکتها و انجمنها فعالیت داشته و در حال حاضر هم به پزشکان آموزش هایی را ارائه می دهند.

مقالات مرتبط

مزوتراپی غبغب چقدر موثر است؟

مزوتراپی غبغب چقدر موثر است؟

 مزوتراپی غبغب چقدر موثر است؟ امروزه تزریق مزوتراپی برای زیبایی و جوانسازی پوست صورت بسیار تاثیرگذاری بالایی دارد. درواقع...

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو برای همه ما اثبات شده است. هورمون ها یکی از تاثیرگذار ترین عوامل بر ریزش مو هستند. این هورمون...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *