مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

هایفوتراپی

در اصطلاح پزشکی سونوگرافی صورت متمرکز با شدت بالا، یا به اختصار HIFU صورت، یک درمان غیرتهاجمی برای جوانسازی صورت است. هایفوتراپی روشی رو به رشد برای درمان پیری است که مزایای لیفت صورت را بدون نیاز به جراحی  دارد. درمان‌های کمتر تهاجمی دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به گزینه‌های جراحی دارند، اما نتایجی که ارائه می‌دهند همیشگی و خیلی شدید نیستند. به همین دلیل، متخصصان پوست، HIFU را فقط برای علائم خفیف تا متوسط یا اولیه پیری توصیه می کنند.

در این مقاله نگاهی می اندازیم به این که هایفوتراپی چه مواردی می شود. همچنین موثر بودن هایفو و اینکه آیا عوارض جانبی دارد یا خیر را با هم بررسی می کنیم. طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، محبوبیت هایفوتراپی برای جوانسازی صورت، در سال 2017 تا 4.2 درصد افزایش یافته است.

هایفوتراپی چیست

در هایفوتراپی از امواج فراصوت برای ایجاد گرما در عمق پوست استفاده می شود. این گرما به سلول های هدف پوست آسیب می رساند و موجب می شود بدن برای ترمیم آنها تلاش کند. برای ترمیم، بدن کلاژن تولید می کند تا به رشد مجدد سلول کمک کند. کلاژن ماده ای در پوست است که به آن ساختار و خاصیت ارتجاعی می بخشد.

گیف-اینستاگرام

فیلم هایفوتراپی

گیف-اپارات

مزایای هایفوتراپی

درمان‌های اولتراسوند غیرجراحی مانند هایفوتراپی می‌تواند موارد زیر را فراهم کند:

  • سفت کردن پوست گردن
  • کاهش غبغب
  • درمان افتادگی پلک و ابرو
  • برطرف کردن چین و چروک
  • صاف و سفت کردن پوست سینه

نوع سونوگرافی که در این روش استفاده می شود با سونوگرافی که پزشکان برای تصویربرداری پزشکی استفاده می کنند متفاوت است. هایفوتراپی از امواج با انرژی بالا برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از بدن استفاده می کند.

نقاط-هایفو

نحوه انجام هایفو

پزشک برای جوانسازی صورت با هایفوتراپی ابتدا پوست را تمیز می کند. سپس با کمک دستگاه کار هایفو را شروع می کند. این دستگاه امواج اولتراسوند را در فواصل کوتاه منتشر می کند. هر جلسه معمولاً 30 تا 90 دقیقه طول می کشد.

برخی افراد حین انجام هابفو ممکن است احساس ناراحتی یا درد داشته باشند. برای بهبود این مشکل پزشکان معمولا قبل از هایفو از بی حسی موضعی استفاده کنند. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) نیز می توانند برای تسکین درد و آرامش بیمار کمک کنند.

بر خلاف سایر کارهای زیبایی (لیزر موهای زائد)، انجام هایفوتراپی صورت نیازی به هیچ گونه آمادگی قبلی ندارد. همچنین بعد از اتمام جلسه بیمار دوران نقاهت نخواهد داشت. یعنی فرد می تواند پس از انجام هایفو به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند.

هایفو صورت قبل و بعد

در تصاویر زیر نمونه کارهای دکتر حمید ارونقی برای لیفت صورت با هایفوتراپی را می بینید:

افراد بسته به نتایجی که می‌خواهند، ممکن است بین یک تا شش جلسه به هایفوتراپی نیاز داشته باشند.

ماندگاری

بسیاری از گزارش ها می گویند که هایفوتراپی ماندگاری نتایج قابل قبولی دارد. طبق نظر هیئت جراحی زیبایی آمریکا، هایفوتراپی معمولاً با گذشت 2 تا 3 ماه نتایج خود را نشان می دهد و مراقبت خوب از پوست می تواند به حفظ این نتایج تا 1 سال کمک کند. به طور کلی 20 درصد از نتیجه بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است. 3-6 ماه بعد، به نتیجه نهایی خواهید رسید.

طبق بررسی ها پس از 12 هفته بعد هایفوتراپی، خاصیت ارتجاعی پوست بیماران در تمام نواحی تحت درمان به طور قابل توجهی بهبود میابد. گزارشات نشان می دهند که بین 75-80% پوست صورت و گردن بعد از هایفو بسیار سفت و محکم خواهد شد.

دستگاه های هایفوتراپی مختلفی در بازار وجود دارد. اما به طور کلی نتایج نهایی و ماندگاری با تمامی دستگاه های مختلف تقریبا مشابه است.

کاندیداهای مناسب هایفو

شاید از خود بپرسید که آیا من برای هایفو مناسب هستم؟ افراد زیر کاندیداهای مناسبی برای انجام هایفوتراپی هستند:

  • افرادی که شلی خفیف تا متوسط پوست صورت/گردن و چربی اضافی و غبغب دارند.
  • در افراد جوان زیر 30 سال برای پیشگیری از بروز علائم پیری و افزایش سن بکار می رود.
  • برای کسانی که تحت جراحی لیفت صورت قرار گرفته اند یا می خواهند ماندگاری نتایج خود را طولانی کنند.

عوارض هایفوتراپی 

طبق تحقیقات پزشکی، هایفو عوارض جانبی خاصی ندارد. اگرچه برخی از افراد ممکن است بلافاصله پس از آن درد و ناراحتی درد و ناراحتی داشته باشند. اما این احساس بیشتر به حساسیت بدن بیمار و ناحیه محل درمان دارد. در ادامه عوارض جانبی که برخی افراد بعد از هایفوتراپی گزارش می کنند را معرفی می کنیم:

  • تورم
  • بی حسی
  • سرخی
  • کبودی
  • راش پوستی

این درد و عوارض احتمالی معمولا بعد از یک هفته الی 10 روز برطرف می شوند. اگر بیمار احساس درد داشته باشد می تواند تا 3 روز از مسکن های بدون نسخه برای تسکین استفاده کند.

هزینه

هزینه متوسط هایفوتراپی صورت در خارج از کشور بسیار بالا و نزدیک به 2000 دلار است. اما اینکار در ایران تحت نظر بهترین دکتر پوست و مو در تهران یا هر شهری می تواند با قیمتی بسیار پایین‌تر و حدود 2 الی 5 میلیون تومان انجام شود. البته به طور کلی هزینه درمان هایفو بسته به محل آن (صورت، غبغب، گردن و…) و تعداد جلسات متفاوت خواهد بود.

پرسش و پاسخ تاثیر هایفوتراپی

نظرات کسانی که هایفوتراپی انجام داده اند

در یک مطالعه، 97.8٪ از مردم نتایج هایفو بعد از یکسال را بسیار خوب یا فراتر از انتظارشان گزارش کردند. طبق آمار جهانی، 68.5 درصد از افراد از ماندگاری نتایج هایفوتراپی خود بعد از گذشت یکسال راضی بودند.

سخن آخر

هایفوتراپی می تواند راهی موثر برای به حداقل رساندن علائم پیری باشد. این روش به عنوان یک تکنیک غیرجراحی، زمان بهبودی کمتری نسبت به لیفت صورت با جراحی دارد. هایفو می‌تواند پوست افتاده را محکم کند، چین و چروک‌ها را صاف کند و بافت پوست را بهبود بخشد. با مراقبت های بعد از آن، نتایج انجام هایفو صورت می تواند حدود 1 سال باقی بماند.

دکتر حمید ارونقی

دکتر حمید ارونقی

از سال 1374 مشغول به طبابت هستند ، وی از سال 1388در فیلد زیبایی مشغول به کار می باشد، که و از آن زمان تاکنون خدمات زیبایی زیادی از جمله ژل، بوتاکس، تزریق چربی، کربوکسی درمان، پلاسما درمانی، مزوتراپی، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و …را انجام می دهند. همچنین دکتر ارونقی بعنوان مدرس در بسیاری از شرکتها و انجمنها فعالیت داشته و در حال حاضر هم به پزشکان آموزش هایی را ارائه می دهند.

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *